woensdag 15 juni 2016

Op avontuur in Vietnam

Terwijl Vera ontzettend druk is met alle nieuwe onwijs leuke dingen ben ik sinds donderdag weer terug van een indrukwekkende, bijzondere reis door Vietnam. Een land met meer scooters dan auto's, die heel goed weten waar hun toeter zit! Waar ze alles eten behalve dolfijnen en slangen in rijstwijn stoppen omdat ze denken dat dat heel gezond is. We trokken in ruim drie weken van noord naar zuid Vietnam, maar begonnen twee dagen in Hong Kong. Wat een fijne stad, heel veel hoogbouw, en dan zomaar ergens het park, met op de achtergrond de hoge gebouwen, een mooi contrast wat zeker bij deze stad hoort. We bezochten de bekende hippe wijk SOHO, waar we een drankje deden in een gezellige wijnbar, en aten aziatische tapas,met de lekkerste jasmijnrijst, in een knus restaurant. We bezochten de bloemenmarkt en genoten van de vele verschillende orchideeën, liepen over de vogeltjesmarkt, waar veel vogels in slechte conditie in hun hokje zaten en er sprinkhanen rondsprongen die de dood waren ontsnapt, deze worden namelijk levend in zakjes verkocht. We bekeken vissen in plastic zakjes en liepen langs de dure grote winkels!

 
Na een nacht niet te hebben geslapen, lang leve de jetlag, vertrokken we om vijf uur in de ochtend in de pittige tropische regenbui naar het vliegveld. Ons volgende avontuur lag op ons te wachten.
Hanoi, een stad met smalle wegen, stoplichten die geen enkele functie hebben, waar je moet leren oversteken, de zebrapaden een mooie decoratie zijn en de Vietnamese vlaggen wapperden omdat er een verkiezing aankwam.
Even wennen aan de warmte & de drukte, maar ook weer genieten!
 
We bezochten het mausoleum van Ho Chi Minh, best indrukwekkend, en wandelden  door de stad, over de markt. Wat altijd weer een feest is om rond te kijken, de bedrijvigheid op te nemen maar ook om fruit en groente te ontdekken die wij hier niet kennen. Soms mag je een foto maken en soms niet. Fietsen worden volgebouwd met verkoopwaar, je ziet van alles voorbij komen, bloemen, kratten bier, bezems en ander schoonmaakgerei, kopjes & schotels, rietjes, matrassen, kokosnootbomen en zo kan ik nog wel even doorgaan! 
 


 

 
Eten hier is walhalla, vooral als je van koriander & munt houdt, loempia's gebakken maar ook vers gevuld zijn heerlijk! Gevuld met vis, kip of garnalen, met groentes en de lekkerste dip gemaakt van vissaus of van passiefruit. Uiteraard eten we zo goed als alles met stokjes, wat eigenlijk heel relaxed is want je eet veel rustiger! En de bamisoep gaat veel makkelijker naar binnen!
 
 
We mochten genieten van een minicruise in Halong Bay, prachtig stuk natuur met de kalkstenen rotsen die uit de zee omhoog rijzen naar de hemel. We gaan varen en terwijl je op het dek staat verandert het landschap telkens weer, het water is blauw groen en de vissersnomaden dobberen hier ook rond, levend van de visvangst. We zijn nog de verassing grot ingegaan, een kleine opening die de toegang is tot een enorm grote open ruimte, prachtig! Er liepen drakenstaarten in de rotsen en ik zag een hartje. Bijzonder!
We hebben gefietst op het platteland tussen de rijstvelden door, waar we de ene ijsvogel na de andere spotte. Kinderen uitbundig zwaaide en 'hello' riepen, het dagelijks leven aan ons voorbij zagen komen, met de meest relaxte waakhonden die ik ooit heb gezien.
Met de trein reden we 500 km naar het zuiden in de nacht, heel relaxed. Een prettige manier van reizen, de wegen zijn hier niet allemaal even glad, zeg maar hobbelig.
We bezochten de Verboden Paarse Stad in Hue, een ommuurd privéterrein van een keizerlijke familie. Helaas niet goed onderhouden en al flink in verval, maar met grote heerlijk ruikende frangipani bloemen!
 
 
Hanoi staat bekend om de lampionnen, het is een sprookjesachtig stadje als in de avond om half zeven de zon uitgaat en de lampionnen aangaan! Betoverend! We hebben zelf een lampion gemaakt, leuk om te doen, en om te zien hoe het in elkaar zit. Eindresultaat, twee vrolijke lampionnen, die we gelukkig in konden klappen, maar eenmaal thuis toch wat lastiger waren om open te maken...Uiteraard gingen er ook twee grote mee de koffer in!
 

 
We bezochten verschillende plekken die ter nagedachtenis aan de oorlog open zijn gesteld. Zo liepen we door het dorp My Lai, waar de inwoners stuk voor stuk zijn omgebracht, hebben we een kijkje genomen bij de Cu Chi tunnels, een ondergrondse tunnel van 250 km, waar mensen woonden en voorbereidingen troffen voor de gevechten tegen de Amerikanen. Ik ging in een van de openingen staan, zo smal, en zo laag. Ik kreeg het al benauwd toen ik erin ging staan. Heftig!
 
 
We zijn gaan snorkelen in Nha Trang, het boottochtje naar het koraaleiland was gaaf! Relaxed was het niet, de boot stuiterde over de golven heen en wij vlogen telkens weer een centimeter of 30 de lucht in! Maar het snorkelen was weer fijn, zwarte stekelige zee-egels, grote felgekleurde papegaaivissen, felblauwe zeesterren, kleine eigenwijze zebravisjes die om je heen zwemmen & kleine kwalletjes die je af en toe voelt prikken. Een andere wereld!
We genoten van een fijn resort aan het strand, heerlijk om even uit die hectiek te kunnen stappen! Een prachtig zwembad en een heerlijke helder blauwe zee! En een strand vol met prachtige schelpen, lichtblauwe zeesterren ,verschillende kleuren krabben en heremietkreeften. Ik verzamelde een mooie collectie bij elkaar en stopte die veilig in de dopperflessen die we bij ons hadden.
 


 
Een van mijn lievelingsbloemen waren er volop! Kijk hoe mooi deze roze bougainville is!
 
We maakten boottochtjes met een sampan (traditioneel roeibootje), zo rustgevend. Groen, kalkrotsen die naar de hoogte piekten, vlinders in alle kleuren en maten, de lotusbloemen die hier overal groeien en ook gebruikt worden voor o.a. het maken van thee, libellen, ijsvogels, en we spotte de zeldzame witromplangoer apen, met kleintjes op hun arm! Twee die door de bomen vlogen achter elkaar aan, prachtig! De natuur is zo mooi!
 


 
Oude tempels, nieuwe tempels, keizerlijke woningen, we bezochten ze een voor een. Verkopers die je ananas, waaiers, Vietnamese bamboe hoedjes, mango, kokosnoten met rietjes willen verkopen! We dobberde in een rieten mandje tussen de waterpalmen door, en kreeg ik een ring gevouwen van blad aan mijn vinger, viste ik krabbetjes op met paarse en oranje scharen. En dronken liters water!
Bezochten de Mekong Delta, een drijvende markt.....En vierde daar ook mijn verjaardag, met taart die mijn lief voor me geregeld had. Fietste tussen de riviertjes door, onder de bananen-, durian- en jackfruitbomen door, maakte foto's van tempeltjes onderweg en genoten van een heerlijk koud biertje na afloop!



 



 
Drakenfruit....



 
Met een glimlach kijk ik terug naar deze bijzondere, inspirerende reis! Waar we lieve mensen ontmoetten, saigon biertjes dronken, frietjes aten met stokjes, veel te veel souvenirtjes kochten & de mooiste foto's maakten!



*
 

9 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een HELE fijne en mooie reis <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om zo een mooie reis te maken, zo te lezen heb je er van genoten. Ik vraag mij alleen wel af of dit de juiste plek is om je reisverslag te delen? Het is heel persoonlijk en misschien meer iets voor op je privé pagina, ondanks dat ik vermoed dat je hiermee een kijkje in het leven van de persoon achter deze website wilt geven. Misschien ben ik te kritisch hoor, maar ik ben vooral lid van deze pagina om de leuke producten die jullie verkopen te bekijken. Berichten over hoe de collectie tot stand komt en hoe bijvoorbeeld de fotosessies van de producten e.d. worden gedaan vind ik ook erg leuk, een kijkje achter de schermen van Leuke Lintjes. Het is slechts mijn mening hoor hihi, ik had het natuurlijk ook weg kunnen klikken en klaar. Maar ik dacht: ook dit is een mening van een fan van jullie pagina, dus ook al is het een keer een andere reactie... Misschien kunnen jullie er wat mee. :-) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miranda, thnx voor je reactie! Je hebt natuurlijk altijd het recht om aan te geven hoe jij het ervaart en kritisch zijn mag altijd, dat houdt ons scherp. Los daarvan houd ik altijd van berichten achter de schrijvers van het blog ;-) en ik ben ontzettend blij met Joyce en geniet van haar reisverslag.

      Dus we nemen je opmerking mee in de vergadering :)

      Groetjes Vera

      Verwijderen
    2. Hoi! Bedankt voor je reactie. Ik lees dat ik de enige ben en dat er juist op deze post veel reacties komen, dus ga vooral door met dit soort posts. ;-) Groetjes!

      Verwijderen
  3. Wauw, prachtige foto's en beeldend verslag, waardoor ik me ook even in Vietnam waande!
    Groet, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een geweldig verslag! Ik heb Vietnam nooit eerder overwogen als vakantiebestemming maar jou verhaal en foto's maken me erg nieuwsgierig. Hebben jullie ergens een complete rondreis geboekt of hebben jullie het zelf uitgestippeld?
    Groeten, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Laura,
      Wat leuk!Wij hebben een rondreis geboekt met NRV reizen, maar waren heel blij dat we echt maar een klein groepje hadden met totaal 7 mensen. Kijk eens bij riksjaonline, zij hebben echt gave reizen, ik ben daar heel tevreden over!En Vietnam is absoluut meer dan de moeite waard!

      Verwijderen
    2. Hoi Joyce,
      Top! Dank je wel voor de tips.
      Groetjes, Laura

      Verwijderen